Add more content here...

چگونه واردات از چین را با سرمایه کم انجام دهیم؟

چگونه واردات از چین را با سرمایه کم انجام دهیم؟

امروزه واردات کالا از چین به ایران یکی از فعالیت های تجاری مهم در کشور ما محسوب می شود که به علت وجود هزینه های پایین تر تولید، قیمت های تمام شده پایین تر و کیفیت مناسب، جذابیت بالایی برای تجار و مشتریان دارد. واردات کالا از چین به ایران از سال ها قبل بسیار رایج بوده و هنوز هم ادامه دارد.

چین به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده کالاهای صنعتی و مصرفی در جهان، با توجه به قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول، توانسته است بازارهای خارجی را به خود جذب نموده و امروزه به عنوان یکی از مهم ترین  شرکای تجاری ایران به شمار می آید.

اما قبل از واردات کالا از چین، باید به چند نکته توجه کرد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نکات کلیدی در واردات کالا از چین به ایران

در هنگام اجرایی کردن هر کسب و کاری باید به نکات پراهمیت آن کسب و کار بسیار دقت کرد، لذا ما نکاتی چند درباره واردات از چین را مورد بررسی قرار می دهیم:

هزینه‌های سفر به چین

امروزه سفرهای خارجی به هر کشوری هزینه های خاص خود را دارد. البته اینکه شما با چه هدفی، سفر خود را انجام می دهید نیز نکته قابل توجهی می باشد. در نظر بگیرید که شما بخواهید به عنوان تاجر به کشور چین سفر کنید. مطمئنا سفر شما به عنوان کسی که برای تجارت، بازدید از کارخانه های تولیدی و بازارهای آن کشور به چین عزیمت کرده، هزینه هایی را در بر خواهد داشت، از جمله بلیط رفت و برگشت هواپیما، هزینه رزرو هتل، هزینه مترجم و هزینه های جانبی دیگر همچون خورد و خوراک.

با توجه به اختلاف واحد پولی کشور ما با واحد پولی کشور مقصد و همچنین کم ارزش شدن واحد پولی کشور ما در بازارهای جهانی، هزینه های سفر به چین بسیار قابل توجه خواهد بود و این نکته ای ست که تجار باید در همان ابتدای کار آنرا در نظر داشته باشند.

  حداقل سرمایه برای آغاز واردات از چین

باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و راهیابی اکثر کسب و کارها به فضای آنلاین، راهی جایگزین برای واردات از چین به وجود آمده است. در حقیقت، تجار برای اینکه بتوانند با حداقل سرمایه برای واردات از چین، این تجارت را شروع نمایند، می توانند از راه دور و به وسیله اینترنت با تولید کنندگان چینی در ارتباط باشند.

بدین طریق، افراد به جای صرف هزینه‌های گزاف سفر حضوری، وارد سایت‌های عمده فروشی مانند آمازون بیزنس، علی بابا یا تائوبائو شده، کالای مورد نظر را سرچ کرده، با تامین کنندگان کالا ارتباط برقرار میکنند.  در این شیوه، نیاز به مترجم تقریبا از بین رفته و افراد می توانند حتی با به کارگیری برنامه هایی نظیر گوگل ترنسلیت، ارتباط خود را مدیریت نمایند.

 ارسال بار از چین و هزینه های آن

واردات کالا از چین به روشهای مختلف قابل انجام است اما شاید باصرفه ترین راه آن، واردات چین به روش دریایی باشد. در این روش، تاجر باید محموله خود را درون یک کانتینر اجاره‌ای داخل کشتی قرار دهد. پیشنهاد می شود در این مرحله برای کاهش هزینه ها از کانتینرهای اشتراکی استفاده شود.

حمل بار در کانتینرهای اشتراکی به این صورت است که کالاهای شما در کنار بار افراد دیگر در یک کانتینر قرار می گیرد. این روش یک روش ریسکی محسوب می شود چرا که در صورت توقیف محموله اشتراکی، بار شما نیز توقیف خواهد شد. با این وجود به دلیل صرفه جویی مالی، بسیاری از تجار ریسک آن را پذیرفته و به انجام آن مبادرت می ورزند.

اطلاع از قوانین و مالیات واردات کالا

چنانچه می خواهید شروع به فعالیت در عرصه واردات از چین با حداقل سرمایه را داشته باشید، بهتر است پیش از نهایی کردن سفارش خود و پرداخت پول به حساب طرف چینی، از قوانین مالیاتی و گمرکی ایران اطلاع درستی حاصل کرده و از وارد کردن اجناسی که تعرفه مالیاتی بالایی دارند، خودداری نمائید.

علاوه بر این، سعی کنید تا به صورت حدودی هزینه‌های جداگانه اداره گمرک، از جمله هزینه ترخیص بار، انبارداری، هزینه کارگر و … را برآورد کنید تا بهتر بتوانید هزینه ها را کنترل نمائید.

تا حد امکان سعی کنید که برای ترخیص بار خود تاخیر نداشته باشید تا هزینه های اضافی به شما تعلق نگیرد. همچنین اجتناب از وارد کردن کالاهایی که نیاز به نگهداری در شرایط ویژه دارند نیز می تواند به کاهش هزینه های شما کمک کند، چراکه اداره گمرک برای این کالاها هزینه بیشتری دریافت می کند.

هزینه محصولات چینی

از آنجا که نیروی کار در کشور چین بسیار ارزان است، اکثر کالاهای چینی قیمت ارزانی دارند. ارزان بودن کالاهای چینی یکی از فاکتورهای اساسی در واردات کالاهای این کشور، توسط کشورهای بی شماری از جمله کشور ما می باشد.  بسیاری از کالاهای این کشور، علاوه بر قیمت پایین، کیفیت مناسبی نیز دارند. بنابراین سرمایه گذاری بر روی آنها می تواند بسیار سودآور باشد.

این سودآوری بسیاری از افراد را به تفکر وا میدارد که آیا می توان واردات از چین را با سرمایه کم راه اندازی کرد؟! به منظور دستیابی به یک نتیجه گیری مطلوب باید اطلاعات کافی و دقیقی در این زمینه به دست آورید. شناسایی کالاهای سودآور در این امر می تواند بسیار یاری کننده باشد.

واردات لوازم سودآور

در آغاز می توانید  فعالیت خود را  با  کالاهایی که دارای ارزش بالا و نقد شوندگی مناسب دارند، در  حجم کم شروع کنید تا با ریسک کمتری مواجه شوید.  در ابتدا بهتر است ابتدا هدف خود را مشخص نمائید تا بتوانید سود کنید و قدم های بعدی را مطمئن تر بردارید.

به طور کلی واردات کالا از چین به دو دسته عمده تقسیم بندی می شود: کالا های صنعتی و کالاهای مصرفی. کالاهای مورد استفاده و نیاز شهروندان به عنوان کالاهای مصرفی قلمداد شده و کالاهای مورد نیاز در صنعت و واحدهای تولیدی کالاهای صنعتی هستند. از این رو که کالاهای صنعتی در بخش های تولیدی به کار گرفته می شوند، به عنوان کالاهایی خاص، در دسته واردات تخصصی جای می گیرند.

با توجه به آمار به دست آمده، بیشترین واردات کالا از چین به ایران شامل لوازم الکتریکی می شود. کامپیوتر،  قطعات و لوازم جانبی، گوشی تلفن همراه، لوازم خانگی، مواد شیمیایی، ماشین آلات، پلاستیک، فلزات و… کالاهایی هستند که در سالهای اخیر به شدت مورد توجه بازرگانان ایرانی جهت واردات از چین به کشورمان قرار گرفته اند. می توان چنین گفت که واردات این کالاها به ایران، امتحان خود را از نظر سودآوری پس داده اند.

 در ادامه لیستی از کالاهای مرسوم و سودآور وارداتی از چین به ایران را معرفی می کنیم:

لیست کالا واردات ارزان از چین به ایران با سرمایه کم:

  واردات بدلیجات

بدلیجات کالاهایی هستند که در هنگام خرید نیازی به سرمایه گذاری زیادی ندارند، اما می توانند به خوبی به فروش برسند و سود خوبی را برای بازرگانان به همراه داشته باشند. کالاهایی نظیر بدلیجات جزو محصولاتی هستند که واردات از چین با سرمایه کم را کاملا معنا می کنند.

واردات اکسسوری

در دنیای مد و فشن، اکسسوری به تمام لوازم جانبی به جز لباس های اصلی اطلاق می شود. البته اکسسوری فقط شامل لباس نمی شود بلکه می تواند لوازمی از جمله لوازم مربوط به ماشین، منزل، محیط کار و … را نیز در بر گیرد.

   امروزه شاهد این امر هستیم که مد بر زندگی روزانه مردم کشور ما تا چه حد تاثیر گذاشته است. با تاثیرپذیری جامعه ما از صنعت مد، واردات کالاهای مربوط به این صنعت میتواند بسیار پرسود باشد، چرا  که متقاضیان این سبک کالاها نه تنها شمار قابل توجهی دارند، بلکه اکثر این افراد حاضرند تا هزینه های بالایی برای آنها پرداخت کنند.

واردات تجهیزات پزشکی

افرادی که با کار بازرگانی و واردات از چین آشنایی دارند می دانند که واردات تجهیزات پزشکی می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد. واردات تجهیزات پزشکی باید مطابق با مقررات و قوانین اداره تجهیزات پزشکی صورت گیرد و به موجب این قوانین، فرد وارد کننده تجهیزات پزشکی باید کد آی آر سی داشته باشد. این کد بعد از تایید کارشناس ادراه تجهیزات پزشکی به فرد وارد کننده، نماینده شرکت و یا شرکت وارد کننده در زمینه تجهیزات پزشکی داده می ‌شود.

واردات لوازم آرایشی بهداشتی

میزان واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به ایران در سال گذشته نزدیک به یک میلیارد دلار بوده است که این میزان نسبت  به سال پیش از آن نزدیک به 60 درصد افزایش داشته است.

واردات موبایل و لوازم جانبی

یکی از گزینه های مناسب برای واردات ارزان کالا از چین با سرمایه کم واردات موبایل و لوازم جانبی است. از آنجا که لوازم جانبی موبایل وزن و حجم کمی دارند، حمل و نقل آنها بسیار ارزان تمام می شود. این کالاها، همیشه متقاضیان خود را داشته و  واردات آنها بسیار سودآور می باشد.

واردات البسه با سرمایه کم از چین

اکثر تجار ایرانی که با کشور چین کار می کنند، علاقه به واردات البسه دارند. چرا که این کالا همواره بازار تقاضا دارند. افرادی که سرمایه کمی برای واردات دارند،  می توانند با سرمایه گذاری بر البسه های ساده آغاز نمایند.

واردات لوازم پلاستیکی

لوازم پلاستیکی در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. تاجران،  این دسته از کالاها را با طی کردن مراحل ویژه و به مقدار زیاد برای مصارف مختلف وارد می کنند و با این کار علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور به  سود و درآمد زیادی دست می یابند.

واردات لوازم صنایع چاپ

جالب است بدانید که بیش از ۸۵ درصد مواد اولیه لازم صنعت چاپ از جمله انواع کاغذ و مقوا، کاغذ های تحریر، حلال ها، سیلیکون، رنگ ها، کاغذ های حرارتی، کاغذهای چاپ روی شیشه و پارچه، همچنین تجهیزات و ماشین آلات آن کالاهایی وارداتی هستند.

این اغلام میتوانند انگیزه کافی را برای افرادی ایجاد کنند که سرمایه کمی دارند و می خواهند واردات بدون ریسک انجام دهند.

واردات لوازم خانه

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، مد و زیبایی تنها مختص به پوشاک نیست و شامل دکوراسیون و لوازم خانه نیز می شود. یکی از محبوب ترین کالاهایی که سالیان سال شاهد واردات آن هستیم، لوازم خانگی می باشد. به طوری که  می توانید انواع برندهای خارجی لوازم خانگی را در فروشگاه های مختلف مشاهده نمایید. اکثر این برندهای خارجی، توسط بازرگانان از چین وارد کشور شده و سود خوبی برای آنها دارند.

واردات کالا به صورت عمده از چین

واردات کالا به صورت عمده از چین به ایران می تواند با سود قابل توجهی همراه باشد. به طور کلی، سود حاصل از واردات عمده کالا به صورت عمده از چین به ایران از چند مؤلفه ی اصلی تشکیل شده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

تفاوت قیمت: یکی از مؤلفه های اصلی سود ناشی از واردات عمده کالا از چین به ایران، تفاوت قیمت محصولات در بازارهای داخلی و خارجی است. بدین معنی که ممکن است قیمت یک کالا در بازار چین به علت موجودی فراوان و تولید بالا، بسیار پایین باشد،  اما همین کالا در بازار ایران به دلیل محدودیت تولید و موجودی کم، قیمت بالایی داشته باشد. بنابراین، واردات عمده کالا از چین با قیمت پایین و فروش در بازار ایران با قیمت بالا، سود قابل توجهی را برای واردکنندگان به همراه خواهد داشت.

حجم بالا: معمولاً واردات کالا به صورت عمده از چین به ایران به همراه حجم بالایی از کالاهای مختلف انجام می شود. به طور کلی، افزایش حجم واردات باعث کاهش هزینه های وارداتی و بهبود شرایط تجاری می شود.

بنابراین، واردکنندگان می توانند با واردات عمده کالا، هزینه های خود را کاهش داده و سود بیشتری به دست آورند.

تنوع محصولات: واردات کالا به صورت عمده از چین به ایران به واردکنندگان اجازه می دهد که انواع مختلفی از کالاها را به بازار ایران عرضه نمایند. در نتیجه  محصولات مورد نظر با استقبال بی نظیری مواجه شده و به تبع فروش بیشتری نیز خواهند داشت.

سود ارزی: این نوع سود مربوط به تفاوت نرخ ارز در کشورهای چین و ایران است. با توجه به تفاوت قیمت ارز دو کشور، واردات کالا از چین می تواند به تجار سود بالایی را از طریق تفاوت نرخ ارز برساند .

مراحل لازم برای واردات از چین با حداقل سرمایه

چنانچه شما سرمایه اندکی برای شروع واردات از چین دارید، می توانید این فعالیت را در سایه عمل به قوانین آغاز نمائید. توجه داشته باشید که عمل به قوانین در این مقوله بسیار درخور توجه می باشد. در ادامه به مراحل مختلفی که باید اجرایی کنید، می پردازیم:

 مرحله اول:

اولین و مهمترین مرحله تجارت و واردات، آگاهی از قوانین مربوط به آن می باشد. این امر را در نظر بگیرید که ممکن است در بسیاری از موارد هر کشور قوانین خاص خود را داشته باشد. تجارت در دنیای امروز نیاز به دانش کافی و آگاهی لازم از امور بازار جهانی،  قوانین و شرایط مربوطه را دارد. از آنجا که قوانین و شرایط این حوزه مرتبا دچار تغییر می شوند، باید همواره اطلاعات خود را بروز نمائید.

مرحله دوم:

مرحله دوم اخذ کارت بازرگانی می باشد. اخذ این کارت برای تمامی افرادی که می خواهند وارد حوزه تجارت شوند، الزامی است. کارت بازرگانی انواع مختلفی دارد که از انواع آن می توان به کارت تجاری، صنعتی، خدماتی، موردی و … اشاره کرد.

مرحله سوم:

مرحله بعدی، انتخاب کشور و کالای وارداتی می باشد. در این مرحله باید شرایط واردات از کشور مربوطه، قیمت و کیفیت کالای مورد نظر و امور مربوط به واردات آن کالای مخصوص از کشور مبدا را کاملا بررسی نمائید. سپس می توانید به منظور ادامه روند کاری، با تجار و فروشندگان معتبر کشور مبدا وارد مذاکره، شوید.

یکی از مسائل مهمی که در این مذاکره باید بر روی آن متمرکز شوید درخواست ارائه پیش فاکتور است. در این پیش فاکتور اطلاعات کامل محصول باید درج شود. در واقع این پیش فاکتور می تواند به  عنوان سندی برای شما محسوب گردد.

مرحله چهارم:

مرحله چهارم مربوط به تخصیص ارز و پرداخت بین‌ المللی است. این مرحله براساس توافق واردکننده و فروشنده کالا صورت می گیرد و موضوع اصلی آن  ارز مورد مبادله می باشد که واردکننده باید اقدام به تهیه آن نماید.

مرحله پنجم:

مرحله نهاییی، مرحله ترخیص کالا از گمرک می باشد. در این مرحله واردکننده باید تمامی مدارک مربوط به کالای وارداتی را به گمرک ارائه دهد تا بتواند آنرا ترخیص نماید.

سخن آخر

واردات از چین با سرمایه کم می‌تواند یکی از راهکارهایی باشد که برای وارد کنندگان نوپا و کسب و کارهای کوچک و متوسط توصیه می شود. این کسب و کارها در ابتدای کار، برای آغاز فعالیت خود، می‌توانند به شرکت‌های وارداتی که با حداقل مالیات و گمرک سفارشات مشتریان خود را وارد کشور می‌کنند، مراجعه  و با آنها همکاری نمایند.

همچنین، همانطور که پیش از این اشاره شد، برای کاهش هزینه‌ها می‌توانند از مسیرهای حمل و نقل ارزانتری مانند حمل و نقل دریایی استفاده کنند. در این صورت، بهتر است محصولاتی را انتخاب نمایند که به دلیل وزن و حجم کم، هزینه حمل و نقل آن‌ها کمتر باشد. نکته کلیدی دیگر در مبحث واردات کالا از چین با سرمایه کم، مربوط به انتخاب و خرید کالا از چین می باشد. در واقع باید به دنبال وارد کردن کالاهایی باشند که قابلیت بازاریابی خوبی داشته و در بازار ایران مورد تقاضا قرار می‌گیرند. در این صورت، این تجار می توانند به سودآوری خوبی دست یابند.

در پایان اینکه، واردات از چین با سرمایه کم ممکن است چالش‌هایی به همراه داشته باشد، اما با برنامه‌ریزی و استفاده از راهکارهای مناسب به همراه استعلام دقیق کالا از چین، توسط یک بازرگانی معتبر، همچون گروه بازرگانی تامین تجارت، می‌توان این فرصت را برای توسعه کسب و کار ایجاد نمود.